জৈন নীতিশাস্ত্ৰৰ ত্ৰিৰত্নৰ ধাৰণা - Jaina Concept of Triratna or Three Jewels

ত্ৰিৰত্ন [Triratna or Three Jewels]

জৈন দৰ্শনৰ ত্ৰিৰত্নৰ ধাৰণা ভাৰতীয় নৈতিক দৰ্শনৰ এক মহত্বপূৰ্ণ ধাৰণা হিচাপে বিবেচিত৷ত্ৰিৰত্নমোক্ষ লাভৰ উপায়স্বৰূপ৷ মোক্ষ লাভৰ উপায় নিৰ্দেশ কৰিবলৈ গৈ উমাস্বাতিতত্ত্বাৰ্থাধিগমসূত্ৰ কৈছে– ‘সম্যকদৰ্শন-জ্ঞান-চাৰিত্ৰাণি মোক্ষমাৰ্গঃ অৰ্থাৎ সম্যক দৰ্শন [Right Faith], সম্যক জ্ঞান [Right Knowledge] আৰু সম্যক চৰিত্ৰ [Right Conduct]– এই তিনিটাই মোক্ষ লাভৰ উপায়৷ জীৱনৰ পৰম পুৰুষাৰ্থ মোক্ষ লাভৰ উপায় কাৰণে জৈন দৰ্শনত এই তিনিটা উপায়কত্ৰিৰত্ন’ [Three Jewels] বোলা হয়৷ জৈন দৰ্শনৰ এই ত্ৰিৰত্ন মিলিতভাৱে মোক্ষ-মাৰ্গ; প্ৰত্যেকে পৃথকে মোক্ষ-মাৰ্গ নহয়৷ জৈন ত্ৰি-ৰত্ন সম্পৰ্কে তলত চমুকৈ আলোচনা কৰা  

১। সম্যক দৰ্শন [Right Faith] সত্যৰ প্ৰতি শ্ৰদ্ধাই সম্যক দৰ্শন৷ জৈনশাস্ত্ৰত প্ৰতিপাদিত সিদ্ধান্ত আৰু তত্ত্বৰ প্ৰতি গভীৰ শ্ৰদ্ধা আৰু বিশ্বাসে সম্যক দৰ্শন৷ জৈন দৰ্শনত তীৰ্থঙ্কৰসকলক পথপ্ৰদৰ্শক বুলি কোৱা হয়; সেয়ে তীৰ্থঙ্কৰৰ প্ৰতি শ্ৰদ্ধা আৰু আস্থাও সম্যক দৰ্শন৷ জৈন তীৰ্থঙ্কৰ কথিত তত্ত্বত ৰুচি, প্ৰীতি আৰু শ্ৰদ্ধা সম্যক দৰ্শন৷ জৈনসকলে সম্যক দৰ্শন বুলিলে কোনো তত্ত্ব, উপদেশ আদিত বিচাৰ-বিশ্লেণপূৰ্বক শ্ৰদ্ধা কৰাকে বুজাইছে৷ তীৰ্থঙ্কৰসকলৰ উপদেশ শ্ৰৱণ কৰিবৰ সময়ত কাৰো যাতে অশ্ৰদ্ধা নাথাকে, শ্ৰদ্ধা সহকাৰে তাক শ্ৰৱণ কৰা উচিত৷ কুণ্ঠা, অশ্ৰদ্ধা, অভক্তিৰ দ্বাৰা কোনো মত বা পথ গ্ৰহণ কৰা উচিত নহয়৷

২৷ সম্যক জ্ঞান [Right Knowledge] সকলো প্ৰকাৰৰ সংশয়, ভ্ৰম, অনি(য়তাৰ পৰা মুক্ত হৈ জীৱ-অজীৱৰ [আত্মা-অনাত্মাৰ] যথাৰ্থ স্বৰূপ উপলব্ধিয়ে সম্যক জ্ঞান৷ এক কথাত, তত্ত্বজ্ঞান বা যথাৰ্থ জ্ঞানেই সম্যক জ্ঞান৷ সম্যক জ্ঞানৰ তাৎপৰ্য মিথ্যা দৃষ্টি নিবাৰণ৷ সম্যক জ্ঞানৰ অৰ্থ জীৱ আৰু অজীৱৰ পাৰ্থক্যজ্ঞান৷ জৈন দৰ্শনত শাস্ত্ৰ আৰু আচাৰ্য বা তীৰ্থঙ্কৰসকলৰ উপদেশকো সম্যক জ্ঞান বুলি কোৱা হৈছে; কাৰণ সেই জ্ঞানৰ দ্বাৰা মিথ্যা দৃষ্টিৰ নিবৃত্তি হয় আৰু মোক্ষ প্ৰাপ্তি হয়৷

৩৷ সম্যক চৰিত্ৰ [Right Conduct] হিতকৰ কৰ্মৰ আচৰণ আৰু অহিতকৰ কৰ্মৰ পৰিত্যাগক সম্যক চৰিত্ৰ বোলা হয়৷ যিবিলাক কৰ্ম আত্মাৰ বন্ধনৰ কাৰণ, সেইবিলাক কৰ্ম পৰিত্যাগ আৰু শ্ৰদ্ধাৱান আৰু জ্ঞানৱান পুৰুষৰ পাপ কৰ্মৰ নিবৃত্তিৰ বাবে যিবিলাক কৰ্মৰ অনুশীলন প্ৰয়োজন তাকেই সম্যক চৰিত্ৰ বোলা হয়৷ এক কথাত, সৰ্বপ্ৰকাৰৰ গৰ্হিত কৰ্ম পৰিত্যাগ আৰু সৎ কৰ্মৰ আচৰণেই সম্যক চৰিত্ৰ৷ মোক্ষ লাভ কাৰণে তীৰ্থঙ্কৰৰ প্ৰতি শ্ৰদ্ধা বা সম্যক জ্ঞানেই পৰ্যাপ্ত নহয়, লগতে নিজৰ আচৰণকো সংযম কৰি তোলা একান্তই প্ৰয়োজন৷ সেয়ে জৈন দৰ্শনত সম্যক চৰিত্ৰৰ কাৰণে কামনা-বাসনা, ইন্দ্ৰিয় আৰু মনক সংযম কৰিবলৈ কোৱা হৈছে আৰু এইবোৰৰ কাৰণে যিবিলাক সদাচৰণৰ প্ৰয়োজন সেইবোৰক আপন কৰিবলৈ কোৱা হৈছে৷ সম্যক চৰিত্ৰই মন, বচন আৰু কৰ্মক নিয়ন্ত্ৰণ কৰিবলৈ নিৰ্দেশ দিয়ে৷ জৈন দৰ্শনত সম্যক চৰিত্ৰ পালনৰ বাবে কিছুমান আচৰণসমূহ উল্লেখ কৰা হৈছে

১৷ পঞ্চসমিতি পালন৷ পঞ্চসমিতি ঈৰ্ষা, ভাষা, এষণা, আদান আৰু উৎসৰ্গ৷

২৷ গুপ্তি পালন৷ গুপ্তি তিনিবিধকায়, মন, বাক্ অৰ্থাৎ কায়, মনে, বাক্যে কাৰো ক্ষতি নকৰাই গুপ্তি৷

৩৷ দহ প্ৰকাৰৰ ধৰ্ম পালন আৱশ্যকীয়৷ এই দহটা ধৰ্ম সত্য, ক্ষমা, শৌচ, তপ, সংযম, ত্যাগ, বিৰক্তি বা অনাসক্তি, বিনম্ৰতা, সৰলতা আৰু ব্ৰহ্মচৰ্য৷

৪৷ বাৰটা ভাবনা অৰ্থাৎঅনুপ্ৰেক্ষাপালন৷ কোনো বিষয়ত নিৰন্তৰ বা পুনঃপুনঃ চিন্তন কৰি থকাই অনুপ্ৰেক্ষা৷

৫৷পৰীষহজয়পালন৷ পৰীষহজয় বুলিলে বাধাসমূহৰ পৰা বিজয় প্ৰাপ্তিক বুজায়৷ শীত, গৰম, ক্ষুধা, তৃষ্ণা আদিৰ পৰা প্ৰাপ্ত দুখ সহ্য কৰাৰ যোগ্যতা আৱশ্যক৷ 

৬৷পঞ্চব্ৰত’ [five vows] পালন আৱশ্যক৷ অহিংসা, সত্য, অস্তেয়, ব্ৰহ্মচাৰ্য আৰু অপৰিগ্ৰহ পঞ্চব্ৰত৷

জৈনমতে, এই ত্ৰিৰত্নৰ সম্যক অনুশলীনৰ মাধ্যমেদি ব্যক্তিয়ে সকলো ধৰণৰ কৰ্মপ্ৰবৃত্তি বৰ্জন আৰু কামনা-বাসনাদি ইন্দ্ৰিয়-সংযম কৰি মোক্ষ লাভ কৰিব পাৰে৷  মোক্ষৰ অৰ্থ কেৱল দুখৰ বিনাশ নহয়, বৰং আত্মাৰ অনন্ত চতুষ্টয় অনন্ত জ্ঞান, অনন্ত শক্তি, অনন্ত দৰ্শন আৰু অনন্ত আনন্দ প্ৰাপ্তিও৷ যিদৰে মেঘ আঁতৰিলে সূৰ্যই তাৰ পোহৰ বিলাব পাৰে, তেনেদৰে কৰ্মবন্ধনৰ পৰা মুক্ত হৈ আত্মাই তাৰ পূৰ্ণতাক পুনৰ উপলব্ধি কৰিব পাৰে৷


উৎস : 

ব্লগাৰৰ নিজ গ্ৰন্থ নীতিবিদ্যাৰ পৰা যুগুতাই লোৱা হৈছে।

আকৌ চাওক :

দৰ্শন আৰু তৰ্কবিদ্যাৰ ক্লাছসমূহ  

জৈন নীতিতত্ত্বৰ চমু প্ৰশ্নোত্তৰ

বৌদ্ধ নীতিশাস্ত্ৰত ব্ৰহ্মবিহাৰ ভাবনা


Comments

Popular posts from this blog

বৈজ্ঞানিক আৰু অবৈজ্ঞানিক আগমন, বৈশিষ্ট্য, সাদৃশ্য, পাৰ্থক্য আৰু মূল্য

নিৰীক্ষণ কাক বোলে, পৰীক্ষণ কাক বোলে, নিৰীক্ষণৰ বৈশিষ্ট্য, পৰীক্ষণৰ বৈশিষ্ট্য

সাদৃশানুমান, ইয়াৰ প্ৰকাৰ, সাদৃশানুমানৰ মূল্য, সকলো প্ৰকাৰ অনুমান সাদৃশ্যানুমানভিত্তিক নে?