উপকাৰণ কাক বোলে? উপকাৰণ কেই প্ৰকাৰৰ? সদৰ্থক বা অনুকূল উপকাৰণ আৰু নঞৰ্থক বা প্ৰতিকূল উপকাৰণ, কাৰণ আৰু উপকাৰণৰ পাৰ্থক্য আৰু সম্বন্ধ

১।  উপকাৰণ কাক বোলে?

উত্তৰ : কাৰণৰ অপৰিহাৰ্য অংশক উপকাৰণ বোলে৷ অৰ্থাৎ  কাৰণৰ  অন্তৰ্ভূক্ত  বিভিন্ন  ঘটনাবোৰৰ প্ৰত্যেকটোৱে একো একোটা উপকাৰণ৷ উদাহৰণস্বৰূপে, গছৰ পৰা পৰি মানুহ এজনৰ মৃত্যু হোৱাৰ ক্ষেত্ৰত গছৰ উচ্চত, মাটিৰ কঠিনতা, আঘাতৰ গুৰুত্ব, আশ্ৰয়ৰ অভাৱ, দৈহিক অক্ষমতা আদি একো একোটা উপকাৰণ৷

২। উপকাৰণ কেই প্ৰকাৰৰ আৰু কি কি?

উত্তৰ : উপকাৰণ দুই প্ৰকাৰৰ

(i) সদৰ্থক বা অনুকূল উপকাৰণ; আৰু

(ii) নঞৰ্থক বা প্ৰতিকূল উপকাৰণ৷


৩। সদৰ্থক বা অনুকুল উপকাৰণ কাক বোলে?

উত্তৰ : যি ঘটনাৰ উপস্থিতি কাৰ্য উৎপাদনৰ কাৰণে আৱশ্যক তাক অনকূল বা সদৰ্থক উপকাৰণ বালে৷ অৰ্থাৎ যি উপকাৰণ উপস্থিত থাকিলে কাৰ্যটো ঘটে সেয়ে অনুকূল উপকাৰণ৷ যেনেগছৰ পৰা পৰি মানুহ এজনৰ মৃত্যু হোৱাৰ ক্ষেত্ৰত গছৰ উচ্চতা, মাটিৰ কঠিনতা, আঘাতৰ গুৰুত্ব আদি হল অনুকুল উপকাৰণ৷


৪। নঞৰ্থক বা প্ৰতিকূল উপকাৰণ কাক বোলে?

 উত্তৰ :  যি উপকাৰণ অনুপস্থিত থাকিলেহে কাৰ্যটো ঘটে অৰ্থাৎ যি ঘটনাৰ অনুপস্থিতি কাৰ্য উৎপাদনৰ কাৰণে আবশ্যক, তাক নঞৰ্থক বা প্ৰতিকূল উপকাৰণ বোলে৷ যেনেগছৰ পৰা পৰি মানুহ এজনৰ মৃত্যু হোৱাৰ ক্ষেত্ৰত আশ্ৰয়ৰ অভাৱ, দৈহিক অক্ষমতা আদি হ'ল নঞৰ্থক উপকাৰণ৷

৫।   কাৰণ আৰু উপকাৰণৰ পাৰ্থক্য নিৰ্ণয় কৰা৷

 উত্তৰ : কাৰণ আৰু উপকাৰণৰ পাৰ্থক্য

(i) উপকাৰণ কাৰণৰ অন্তৰ্ভূক্ত একো একোটা অপৰিহাৰ্য অংশ৷ আনহাতে, কাৰণ বিভিন্ন উপকাৰণ অৰ্থাৎ অনুকূল আৰু প্ৰতিকূুল উপকাৰণৰ সমষ্টি৷  

(ii) কাৰণ উপস্থিত থাকিলে কাৰ্য উপস্থিত থাকিবই৷ কিন্তু উপকাৰণ এটা উপস্থিত থাকিলেও কাৰ্য উপস্থিত নাথাকে৷

(iii) কাৰ্য উৎপাদনৰ বাবে কাৰণ হৈছে অপৰিহাৰ্য আৰু পৰ্যাপ্ত চৰ্ত৷ কিন্তু উপকাৰণ কাৰ্য উৎপাদনৰ বাবে অপৰিহাৰ্য আৰু পৰ্যাপ্ত চৰ্ত নহয়। উপকাৰণ কাৰ্য উৎপাদনৰ বাবে অপৰিহাৰ্য হয় সঁচা, কিন্তু পৰ্যাপ্ত নহয়৷

(iv) কাৰণ হৈছেসমগ্ৰ’ আৰু উপকাৰণ হৈছেঅংশ সমগ্ৰ আৰু অংশৰ মাজত যি পাৰ্থক্য বৰ্তমান, কাৰণ আৰু উপকাৰণৰ মাজত তেনে পাৰ্থক্যই বৰ্তমান৷

৬। কাৰণ আৰু উপকাৰণৰ সম্বন্ধ বা সম্পৰ্ক ব্যাখ্যা কৰা৷

উত্তৰ : কাৰণ আৰু উপকাৰণৰ সম্পৰ্ক

গুণগত দিশৰ পৰা কাৰণ হৈছে কাৰ্যৰ অন্যৰিপেক্ষ অৰ্থাৎ চৰ্তহীন, নিয়ত, অব্যৱহিত, পূৰ্বৱৰ্তী ঘটনা আৰু পৰিমানগত দিশৰ পৰা কাৰণ আৰু কাৰ্য সমপৰিমানৰ বা সমান৷ আনহাতে, উপকাৰণ হৈছে কাৰণৰ অন্তৰ্ভূক্ত অপৰিহাৰ্য অংশ৷ অৰ্থাৎ কাৰণৰ অন্তৰ্ভূক্ত বিভিন্ন ঘটনাবোৰৰ প্ৰত্যেকটোৱে একো একোটা উপকাৰণ৷

কাৰণ আৰু উপকাৰণৰ সম্বন্ধ সম্পৰ্কত লৌকিক আৰু বৈজ্ঞানিক দৃষ্টিভংগীৰ পৰা আলোচনা কৰিব পাৰি৷ লৌকিক দৃষ্টিকোণৰ পৰা বিভিন্ন উপকাৰণৰ ভিতৰত যিটো উপকাৰণৰ প্ৰভাৱ আমাৰ চকুত প্ৰধানকৈ ধৰা পৰে নাইবা যিটো উপকাৰণ কাৰ্যৰ অব্যৱহিত পূৰ্বৱৰ্তী সিয়ে কাৰণ৷ লৌকিক দৃষ্টিত যিকোনো এটা উপকাৰণেই কাৰণ৷ যেনেদিয়াচলাইৰ কাঠি এডালেৰে জুই জ্বলোৱাত দিয়াচলাইৰ কাঠি ডালে কাৰণ৷

কিন্তু কাৰণ আৰু উপকাৰণৰ সম্বন্ধ সম্পৰ্কীয় এই ব্যাখ্যা বৈজ্ঞানিক দৃষ্টিভংগীৰ পৰা গ্ৰহণযোগ্য নহয়৷ মিলৰ মতে, “কাৰণ হৈছে অনুকূল আৰু প্ৰতিকূল উপকাৰণ সূহৰ সমষ্টি৷কাৰণ আৰু উপকাৰণৰ প্ৰকৃত সম্বন্ধ হৈছেসমগ্ৰআৰু ইয়াৰ বিভিন্ন অংশৰ মাজৰ সম্বন্ধ৷ অংশই কেতিয়াও সমগ্ৰৰ সমান হব নোৱাৰে, সমগ্ৰই অংশক অন্তৰ্ভূক্ত কৰে৷ সেইকাৰণে কাৰণৰ অপৰিহাৰ্য অংশ হিচাপে উপকাৰণক উপলদ্ধি কৰিব পাৰি৷


আৰু পঢ়ক

কাৰণ কাক বোলে? কাৰণৰ গুণগত আৰু পৰিমাণগত লক্ষণ

ডাউনলোড 

আগমনৰ ভিত্তি : আকাৰগত আৰু বস্তুগত

Comments

Popular posts from this blog

বৈজ্ঞানিক আৰু অবৈজ্ঞানিক আগমন, বৈশিষ্ট্য, সাদৃশ্য, পাৰ্থক্য আৰু মূল্য

নিৰীক্ষণ কাক বোলে, পৰীক্ষণ কাক বোলে, নিৰীক্ষণৰ বৈশিষ্ট্য, পৰীক্ষণৰ বৈশিষ্ট্য

সাদৃশানুমান, ইয়াৰ প্ৰকাৰ, সাদৃশানুমানৰ মূল্য, সকলো প্ৰকাৰ অনুমান সাদৃশ্যানুমানভিত্তিক নে?