ভাৰতীয় দৰ্শন মতে কাৰণ কেই প্ৰকাৰৰ, সমবায়ী কাৰণ, অসমবায়ী কাৰণ, নিমিত্ত কাৰণ, সৎকাৰ্যবাদ আৰু অসৎকাৰ্যবাদ

 

১। ভাৰতীয় ন্যায় দৰ্শন অনুসৰি কাৰণ কেই প্ৰকাৰৰ আৰু কি কি?

Ans: ভাৰতীয় ন্যায় দৰ্শন অনুসৰি কাৰণ তিনি প্ৰকাৰৰ

(i) সমবায়ী কাৰণ৷

(ii) অসমবায়ী কাৰণ৷

(iii) নিমিত্ত  কাৰণ৷

২। সমবায়ী কাৰণ কাক বোলে?

Ans: যি দ্ৰব্য উপাদানেৰে কাৰ্য উৎপন্ন কৰা হয় তাক সমবায়ী কাৰণ বোলে৷ যেনেবস্ত্ৰ সূতাৰে তৈয়াৰী৷ গতিকে সূতা বস্ত্ৰৰ সমবায়ী কাৰণ৷

৩। অসমবায়ী কাৰণ কাক বোলে?

Ans: উপাদান কাৰণক আশ্ৰয় কৰি থকা কোনো গুণ বা ক্ৰিয়াক অসমবায়ী কাৰণ বোলে৷ যেনেসূতাৰ সংযোগ নাইবা বগা ৰং বস্ত্ৰখনৰ অসমবায়ী কাৰণ৷

৪। নিমিত্ত কাৰণ কাক বোলে?

Ans : কোনো বস্তু যি শক্তিৰ দ্বাৰা অস্তিত্ব লাভ কৰে বা গতিপ্ৰাপ্ত হয় সেই শক্তি, দক্ষতা বা কৌশলেই বস্তুটোৰ নিমিত্ত কাৰণ৷ উদাহৰণস্বৰূপে, ভূপেন হাজৰিকাৰ মূৰ্ত্তিটো তৈয়াৰ কৰাৰ ক্ষেত্ৰত ভাস্কৰৰ শক্তি, দক্ষতা আৰু কৌশল নিমিত্ত কাৰণ৷

৫। সৎ কাৰ্যবাদ কাক বোলে?

Ans : যি মতবাদ অনুসৰি কাৰ্য উৎপাদনৰ পূর্বে কাৰণত নিহিত থাকে তাক সৎকাৰ্যবাদ বোলে৷ যেনে--- উৎপাদনৰ পূৰ্বে তেল সৰিহত নিহিত থাকে৷ সংখ্যা-যোগ্য দৰ্শন সৎকাৰ্যবাদৰ সমৰ্থক৷

৬। অসৎকাৰ্যবাদ কাক বোলে?

Ans : যি মতবাদ অনুসৰি কাৰ্য উৎপাদনৰ পূর্বে কাৰণত নিহিত নাথাকে, কাৰ্যটো এটা নতুন সৃষ্টি, তাক অসৎকাৰ্যবাদ বোলা হয়৷ যেনে-- উৎপাদনৰ পূৰ্বে ঘট মাটিত নিহিত নাথাকে, ঘট এক নতুন সৃষ্টি৷ ন্যায়-বৈশেষিক দৰ্শন অসৎকাৰ্যবাদৰ সমৰ্থক৷

ডাউনলোড 

আগমনৰ ভিত্তি : আকাৰগত আৰু বস্তুগত

Comments

Popular posts from this blog

বৈজ্ঞানিক আৰু অবৈজ্ঞানিক আগমন, বৈশিষ্ট্য, সাদৃশ্য, পাৰ্থক্য আৰু মূল্য

নিৰীক্ষণ কাক বোলে, পৰীক্ষণ কাক বোলে, নিৰীক্ষণৰ বৈশিষ্ট্য, পৰীক্ষণৰ বৈশিষ্ট্য

সাদৃশানুমান, ইয়াৰ প্ৰকাৰ, সাদৃশানুমানৰ মূল্য, সকলো প্ৰকাৰ অনুমান সাদৃশ্যানুমানভিত্তিক নে?