উপনিষদৰ কৰ্মবাদ আৰু সংসাৰ (Karmavada and Samsara)

কৰ্মবাদ আৰু সংসাৰ

(Karma and Samsara)


ভাৰতীয় দৰ্শনত কৰ্মবাদৰ ধাৰণা এটা অতি গুৰুত্বপূৰ্ণ ধাৰণা৷ ইয়াৰ মূল তাৎপৰ্য ব্যক্তিয়ে তেওঁৰ সম্পাদিত কৰ্মৰ ফল অৱশ্যই ভোগিব লাগিব৷ যেনে কৰ্ম, তেনে ফল৷ এই ফল পাপ কৰ্ম বা অসৎ কৰ্মৰ বাবে অশুভ, দুখ, যন্ত্ৰণাৰ ৰূপত দেখা দিয়ে আৰু পুণ্য কৰ্ম বা সৎ কৰ্মৰ ফল শুভ আৰু আনন্দৰ ৰূপত উপস্থিত হয়৷ মানুহে ইয়াৰ পৰা কেতিয়াও পৰিত্ৰাণ নাপায়৷ উপনিষদত এই কৰ্মবাদৰ নিয়মক জাগতিক আৰু নৈতিক নিয়মঋতবুলি কোৱা হৈছে৷ ঋকবেদ অনুসৰি ঋত জাগতিক আৰু নৈতিক নিয়ম৷ এই নিয়মৰ দ্বাৰা মানুহৰ নৈতিক জগত আৰু সমগ্ৰ বিশ্বব্ৰহ্মাণ্ড পৰিচালিত হৈছে৷

উপনিষদ-দৰ্শনত কৰ্মবাদী তত্ত্ব বহুলভাৱে প্ৰতিষ্ঠিত হৈছে৷ বৃহদাৰণ্যকোপনিষদত কৰ্মবাদ স্বীকাৰ কৰি কোৱা হৈছে যে, ‘পুৰুষ কৰ্মময়, পুৰুষৰ কামনা অনুসৰি তেওঁৰ ইচ্চা জাগ্ৰত হয় আৰু ইচ্চানুসৰি তেওঁ কৰ্ম কৰে৷শ্বেতাশ্বতৰ উপনিষদ অনুসাৰে ঈশ্বৰ কৰ্মাধ্যক্ষ ঈশ্বৰ নিয়মো হয় আৰু প্ৰেমীও হয়৷ তেওঁৰ প্ৰেম নিয়মৰ মাধ্যমত প্ৰকট হয়৷ কৰ্মৰ ক্ৰিয়া সম্পূৰ্ণৰূপে আৱেগ ৰহিত আৰু ন্যায়সংগত, নিষ্ঠুৰ আৰু দয়ালু একোৱে নহয়৷ বেয়া কৰ্মৰ বাবে নিষ্ঠুৰ আৰু ভাল কৰ্মৰ বাবে দয়ালু৷ ব্যক্তিয়ে শুভ কৰ্মৰ বাবে সুখ আৰু অশুভ কৰ্মৰ বাবে দুখ ভোগ কৰিবলৈ বহুবাৰ জন্মগ্ৰহণ কৰিবলগীয়া হয়৷ বহুতো সময়ত সঞ্চিত কৰ্মৰ ফলত জন্মজন্মান্তৰত লাভ কৰা হয়৷ উপনিষদে আমাক সদায় সৎকৰ্ম সম্পাদনত প্ৰেৰণা দিয়ে৷ ঈশোপনিষদত এই কথা স্পষ্টৰূপে কোৱা আছে যে

      কুৰ্ৱন্নেবেহ কৰ্মাণি জিজীৱিষেচ্চতং সমাঃ৷

      এৱং ত্বয়ি নান্যথেতোহস্তি কৰ্ম লিপ্যতে নৰে৷৷                                            [ঈশোপনিষদ, শ্লোক নং-]

অৰ্থাৎ ‘‘এই জগতত শাস্ত্ৰবিহিত কৰ্মসকল [সৎকৰ্ম] কৰিয়ে শতবৰ্ষ জীয়াই থকাৰ ইচ্চা পোষণ কৰিব পাৰে; কাৰণ ধৰণৰ কৰ্ময়ে তেওঁক কৰ্মবন্ধনত আৱদ্ধ নকৰে৷ ইয়াৰ বাহিৰে মানুহৰ আন কোনো গতি নাই৷’’

বৃহদাৰণ্যকোপনিষদ মতে, শ্ৰেষ্ঠ কৰ্মৰ কৰ্তা সদায় শ্ৰেষ্ঠ ব্যক্তি আৰু নিকৃষ্ট কৰ্ম কৰোতাসকলে সদায় নিকৃষ্ট ব্যক্তিত পৰিণত হয়৷ পুণ্য কৰ্মৰ দ্বাৰা মানুহৰ জীৱনত পবিত্ৰতা, নিৰ্মলতা আৰু স্বচ্চতাৰ উদ্ভৱ হয়৷ আনহাতে, নিকৃষ্ট জীৱনে মানুহক দুখী আৰু অশান্ত কৰি তোলে৷ পুণ্যকৰ্মৰ দ্বাৰা মানুহ পুণ্যাত্মা আৰু পাপকৰ্মৰ দ্বাৰা পাপাত্মাত পৰিণত হয়৷  প্ৰশ্নোপনিষদ মতে, উপৰৰ ফালে গতিশীল বায়ুই মৃত্যু পৰ্যন্ত পুণ্য কৰ্ম কৰাৰ বাবে জীৱক স্বৰ্গলোকলৈ লৈ যায় আৰু পাপকৰ্মৰ বাবে নৰকত লৈ যায়৷ যি ব্যক্তিয়ে পাপ আৰু পুণ্য দুয়ো প্ৰকাৰৰ মিশ্ৰ কৰ্ম সম্পদান কৰে, তেওঁলোকক পুনৰ মনুষ্য যোনীলৈ লৈ যায় অৰ্থাৎ পুনৰ মনুষ্যৰূপে জন্মগ্ৰহণ কৰিবলগীয়া হয়৷

উপনিষদৰ ব্যাখ্যা অনুসৰি যি মানুহে নিঃস্বাৰ্থভাৱে সৎকৰ্ম সম্পাদন কৰে তেওঁক জন্ম আৰু মৰণৰ বিভীষিকাই আমনি নকৰে৷ ইয়াত যি ব্যক্তি স্বাৰ্থপৰভাৱে কৰ্মত নিবৃত্ত হয়, তেওঁ অনন্ত কাল ধৰি এই জন্ম-মতৃ্যৰ ভৱচক্ৰত আৱদ্ধ বলগীয়া হয়৷ সেইকাৰণে গীতাৰ দৰে উপনিষদতো নিষ্কাম কৰ্মকে মহান কৰ্ম বুলি গণ্য কৰা হৈছে৷ নিজৰ শুভকৰ্মৰ দ্বাৰা মানুহে স্বৰ্গলাভ কৰে আৰু অশুভকৰ্মৰ দ্বাৰা নিৰকত গমন কৰে৷ উপনিষদৰ এই কৰ্ম সিদ্ধান্তৰ আধাৰতে ইয়াৰ পুনৰ্জন্ম তত্ত্ব ৰচিত হৈছে৷

জন্ম-মৃত্যুৰ অৱশ্যম্ভাৱী চক্ৰত উপনিষদ বিশ্বাসী৷ সৎকৰ্মৰ দ্বাৰা মানুহ পুণ্যাত্মা আৰু অসৎকৰ্মৰ দ্বাৰা পাপাত্মাত পৰিণত হয়’’ [বৃহদাৰণ্যকোপনিষদ, ..১৩] কৰ্মই মানুহক সংসাৰ বন্ধনত আৱদ্ধ কৰে আৰু কৰ্মই মানুহক মুক্তি দিয়ে৷ ধৰ্ম, অধৰ্ম, পাপ আৰু পুণ্য মৃত ব্যক্তিক অনুসৰণ কৰে৷ কৰ্মপ্ৰৱাহ ৰূপী সংস্কাৰ আমাৰ জন্ম-মৃত্যুৰূপী বন্ধনৰ কাৰণ৷

উপনিষদ মতে, মৃত্যুৰ পিছত শৰীৰ আৰু সংসাৰৰ লগত জীৱৰ সম্বন্ধৰ পৰিসমাপ্তি ঘটে৷ নিজৰ কৃতকৰ্ম অনুসাৰে তেওঁলোকে ইহলোক আৰু পৰলোক গমন কৰে৷ সেই অনুসাৰে উপনিষদত তিনিটা গতিৰ [অৱস্থা] কথা উল্লেখ কৰা হৈছে৷ এই তিনিটা অৱস্থা বা গতি --- দেৱযান গতি, পিতৃযান গতি আৰু তৃতীয় প্ৰকাৰৰ গতি৷ দেৱযান গতি অনুসৰি যি ব্যক্তি নিজৰ জীৱন কালত আধ্যাত্মবিদ্যাৰ অভ্যাস কৰে, তেওঁ ব্ৰহ্মলোক গমন কৰে আৰু ব্ৰহ্মৰ লগত বিলীন হয়; পিতৃযান গতি অনুসৰি যি ব্যক্তিয়ে যজ্ঞ, দান, শুভকৰ্ম, পূজা-পাঠ আদি সম্পাদিত কৰে, তেওঁ পুণ্যকৰ্ম অনুসৰি বিভিন্ন লোকত গমন কৰে আৰু পুণ্যকৰ্ম ক্ষয় লে মৰ্তলোকত পুনৰ জন্মগ্ৰহণ কৰে; আনহাতে, নিম্নশ্ৰেণীৰ জীৱ, যেনে-- কীট-পতংগ ইত্যাদি তৃতীয় গতিত পৰে, তেওঁলোকৰ জন্ম-মৰণৰ চক্ৰৰ কেতিয়াও পৰিসমাপ্তি নঘটে৷ কঠোপনিষদ অনুসৰি দেৱযান উত্তৰমাৰ্গ [উত্তৰায়ণ] আৰু পিতৃযান দিক্ষণমাৰ্গ [দক্ষিণায়ন] জন্ম-মৃত্যুৰ এই চক্ৰ অনবৰত চলি থাকে৷ মোক্ষৰ দ্বাৰাহে ইয়াৰ পৰা মুক্তি লাভ কৰা যায়৷ উপনিষদত কৰ্মস্বতন্ত্ৰতাক স্বীকাৰ কৰি কোৱা হৈছে যে, যিদৰে চৰাইয়ে নিজে নিজৰ বাঁহ সাজি লয়, তেনেদৰে মানুহেও নিজকে বন্ধনত পেলায়।

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

বৈজ্ঞানিক আৰু অবৈজ্ঞানিক আগমন, বৈশিষ্ট্য, সাদৃশ্য, পাৰ্থক্য আৰু মূল্য

নিৰীক্ষণ কাক বোলে, পৰীক্ষণ কাক বোলে, নিৰীক্ষণৰ বৈশিষ্ট্য, পৰীক্ষণৰ বৈশিষ্ট্য

সাদৃশানুমান, ইয়াৰ প্ৰকাৰ, সাদৃশানুমানৰ মূল্য, সকলো প্ৰকাৰ অনুমান সাদৃশ্যানুমানভিত্তিক নে?