উপনিষদৰ সাধাৰণ সামাজিক অৱস্থা(General Social Conditions of Upanishads)

সাধাৰণ সামাজিক অৱস্থা

(General Social Conditions)

ভাৰতীয় সমাজ আৰু সংস্কৃতিৰ বেদ আৰু উপনিষদৰ ভূমিকা অতি গুৰুত্বপূৰ্ণ৷ বেদ আৰু উপনিষদ কেৱল ভাৰতীয় ধৰ্ম আৰু দৰ্শনৰে নহয়, ভাৰতীয় সমাজ ব্যৱস্থাও বেদোপনিষদ নিৰ্ভৰ৷ বৈদিক যুগত উপনিষদীয় সমাজ ব্যৱস্থাৰ কিছুমান গুৰুত্বপূৰ্ণ সিদ্ধান্ত পোৱা যায়৷ উপনিষদৰ সামাজিক অৱস্থাৰ মাজতে বিভিন্ন উপনিষদিক দাৰ্শনিকসকলে জীৱন-নিৰ্বাহ কৰিছিল৷ উপনিষদত ভাৰতীয় সমাজত প্ৰচলিত বৰ্ণব্যৱস্থা, আশ্ৰম ব্যৱস্থা, নাৰীৰ স্থান ইত্যাদি বিভিন্ন বিষয়ৰ ওপৰত আলোকপাত কৰা হৈছে৷

জাতি বা বৰ্ণব্যৱস্থা (Caste System)

জাতি বা বৰ্ণৰ ধাৰণা উপনিষদৰ সময়ৰ পৰাই ভাৰতীয় সমাজত পোৱা যায়৷ বৃহদাৰণ্যকোপনিষদ মতে, জগতত প্ৰথমতে ব্ৰহ্মই আছিল৷ ব্ৰহ্ম অকলে আছিল কাৰণে তেওঁ কৰ্ম কৰা নাছিল৷ বিভিন্ন কৰ্ম কৰাৰ উদ্দেশ্যে তেওঁ বিভিন্ন জাতি সৃষ্টি কৰিলে৷ তেওঁ শ্ৰেয়োৰূপী ক্ষত্ৰিয় জাতি সৃষ্টি কৰিলে৷ যেনেদেৱগণৰ ভিতৰত ইন্দ্ৰ, বৰুণ, সোম, ৰুদ্ৰ, পৰ্জন্য, যম, মৃত্যু, আৰু ঈশানএওঁলোক ক্ষত্ৰিয়৷

ক্ষত্ৰিয় সৃষ্টি কৰাৰ পিছতো ব্ৰহ্ম কৰ্মক্ষম নহল৷ তেওঁ ইয়াৰ পিছত সৃষ্টি কৰিলে বৈশ্য জাতি৷ দেৱতাসকলৰ মাজত যিসকলে গণদেৱতা বুলি পৰিচিত তেওঁলোককে বৈশ্য জাতি বোলা হয়৷ যেনেবসু, ৰুদ্ৰ, আদিত্য, বিশ্বদেৱ, মৰুৎগণ৷

ইয়াৰ পিছতো ব্ৰহ্ম সৰ্বকৰ্মত সম্পাদনত সমৰ্থৱান নহল৷ সেয়ে তেওঁ শূদ্ৰক সৃষ্টি কৰিলে৷ শূদ্ৰ পুষণৰূপী জাতি অৰ্থাৎ যিসকলে মানুহক পোষণ কৰে তাকে শূদ্ৰ বোলে৷ পৃথিৱীকে পূষা, কাৰণ পৃথিৱীয়ে সকলোকে পোষণ কৰে৷

ক্ষত্ৰিয়, বৈশ্য আৰু শূদ্ৰক সৃষ্টি কৰাৰ পিছতো ব্ৰহ্মৰ কাম সম্পন্ন নহল৷ তেওঁ তেতিয়া ধৰ্মক সৃষ্টি কৰিলে৷ এই ধৰ্ম ক্ষত্ৰিয়ৰো ক্ষত্ৰিয় অৰ্থাৎ শক্তিশালীতকৈও শক্তিশালী৷ সেইকাৰণে ধৰ্মতকৈ শক্তিশালী আন একোৱে নাই৷ গতিকে দেখা যায় যে, উপনিষদৰ জাতি ব্যৱস্থা মূলত এক কৰ্ম ব্যৱস্থা যাক ধৰ্মৰ মাধ্যমত সু-শৃংখলিতভাৱে পৰিচালনা কৰা হয়৷

আশ্ৰম ব্যৱস্থা (Asrama System)

উপনিষদত আশ্ৰমধৰ্মৰ কথাও পোৱা যায়৷ আশ্ৰমধৰ্ম বুলিলে ব্ৰহ্মচৰ্য, গাৰ্হস্থ, বানপ্ৰস্থ আৰু সন্ন্যাসএই চাৰি আশ্ৰমত ব্যক্তিৰ কৰ্তব্য কৰ্মক বুজোৱা হয়৷ তৈত্তিৰীয় উপনিষদত বেদৰ অধ্যাপনা শেষ কৰাৰ পিছত গুৰুৱে শিষ্যক যিদৰে উপদেশ দিছে তাৰ পৰা ব্ৰহ্মচৰ্য আৰু গাৰ্হস্থ আশ্ৰমৰ উমান পোৱা যায়৷ তৈত্তিৰীয় উপনিষদত সন্ন্যাস আশ্ৰমৰ বাহিৰে বাকী সকলো আশ্ৰমৰ কথা কম-বেছি পৰিমাণে কোৱা হৈছে৷ গুৰু গৃহত শিক্ষা লাভৰ মাধ্যমত ইয়াত ব্ৰহ্মচৰ্য আশ্ৰম, সাংসাৰ ধৰ্মত প্ৰৱেশ কৰাৰ শিক্ষাৰ মাধ্যমত গাৰ্হস্থ আশ্ৰম, আৰু শাস্ত্ৰ অধ্যয়ন, দেৱকাৰ্য, পিতৃকাৰ্য আৰু গুৰুজনৰ সেৱাৰ মাধ্যমত বানপ্ৰস্থ আশ্ৰমৰ কথা কোৱা হৈছে৷

সন্ন্যাস আশ্ৰমৰ কথা পোৱা যায় মুণ্ডকোপনিষদত৷ কিন্তু ছান্দোগ্যোপনিষদত ইয়াৰ বহল ব্যাখ্যা পোৱা যায়৷ এই উপনিষদত গৃহীক যজ্ঞ, পবিত্ৰতা, দান কৰাৰ পৰামৰ্শ দিয়া হয়; তপস্যাৰ বাবে নিৰ্জন ঠাইত যোৱাৰ পৰামৰ্শ দিয়া হয়; আৰু শিষ্যসকলক গুৰুৰ ওচৰত শিক্ষাগ্ৰহণৰ পৰামৰ্শ দিয়া হয়; আৰু সংসাৰ জীৱনৰ পৰা চৰম সন্ন্যাস লোৱাৰ শিক্ষা দিয়া হয়৷ এইদৰে দেখা যায় যে, ভাৰতীয় সমাজ ব্যৱস্থাৰ আশ্ৰমধৰ্মৰ ভিত্তি ছান্দোগ্যোপনিষদৰ দৰে প্ৰাচীন উপনিষদ৷  

উপনিষদত নাৰীৰ স্থান (Position of Women)

বৈদিক যুগত নাৰীসকলে যথেষ্ট স্বাধীনতা পাইছিল৷ তেওঁলোকে গুৰুগৃহত বহি শিক্ষা অৰ্জন কৰিব পাৰিছিল, যাগযজ্ঞও অনুষ্ঠিত কৰিব পাৰিছিল, কোনো আলোচনা, তৰ্ক আদিত ভাগ বও পাৰিছিল৷ মুনি-ঋষিসকলৰ কন্যা সন্তানে আৱাসিক শিষ্যসকলৰ লগত সম পৰিমাণে বিদ্যা অৰ্জন কৰিব পাৰিছিল৷ ঋক্বেদৰ পৰা তৎকালীন নাৰী শিক্ষা আৰু সমাজ সম্পৰ্কে এটি গুৰুত্বপূৰ্ণ চিত্ৰ পোৱা যায়৷ অৰ্থববেদৰ পৰা পোৱা যায় তৎকালীন চিকিৎসাবিদ্যাৰ এটি বিস্তাৰিত বিৱৰণ৷ বৈদিক যুগত মহিলাসকলৰ বুদ্ধিবৃত্তি আৰু আধ্যাত্মিক সাফল্য বিশেষভাৱে প্ৰণিধানযোগ্য৷ এই যুগত নাৰীসকলৰ মাজত দুই শ্ৰেণীৰ বিদ্যাথী পোৱা গৈছিলব্ৰহ্মবাদিনী আৰু সন্ন্যাসিনী৷ বৈদিক যুগত যিসকল নাৰী প্ৰজ্ঞা, জ্ঞান, বুদ্ধি, আধ্যাত্মিকতা আদিৰ লগত জড়িত আছিল৷ কিছমান নাৰীয়ে ঋষিৰ ঈশ্বৰৰ প্ৰতি থকা স্তুতিস্তোত্ৰ ৰচনা কৰি তেওঁলোকৰ জ্ঞান-গৰিমা আৰু প্ৰজ্ঞাৰ পৰিচয় দিছিল৷ ইহঁতৰ ভিতৰত ঘোষা, লোপামূদ্ৰা, মৈত্ৰেয়ী আৰু গাৰ্গীৰ নাম বিশেষভাৱে উল্লেখযোগ্য৷

উপনিষদত তিনি প্ৰকাৰৰ নাৰী পোৱা যায়জগতৰ নাৰী, আধ্যাত্মিক নাৰী, আৰু বুদ্ধিদীপ্ত নাৰী৷ কাত্যায়নী জগতৰ নাৰী, আধ্যাত্মিক নাৰী হিচাপে ঋষি যাজ্ঞবল্ক্যৰ সহধৰ্মিণী মৈত্ৰেয়ীৰ নাম পোৱা যায়৷ আনহাতে, বুদ্ধিদীপ্ত নাৰী হিচাপে উপনিষদত গাৰ্গীৰ নাম পোৱা যায়৷ গাৰ্গী এগৰাকী বিচাৰ-বুদ্ধিসম্পন্ন নাৰী যিয়ে ঋষি যাজ্ঞবল্ক্যৰ সহায়ত যুক্তি-তৰ্কত লিপ্ত হৈছিল৷

গতিকে দেখা যায় যে, বৈদিক যুগৰ উপনিষদত নাৰীৰ স্থান পুৰুষৰ সমানে আছিল৷ নাৰী কেৱল গৃহনী নাছিল, নাৰী আছিল সন্ন্যাসিনী, ব্ৰহ্মবাদিনী, ব্ৰহ্মজ্ঞানী৷ সেইকাৰণে বেদ আৰু উপনিষদক কেৱল ধৰ্মগ্ৰন্থ হিচাপে নহয়, প্ৰাচীন ভাৰতৰ ৰাজনীতি, অৰ্থনীতি, সমাজ, সাহিত্য আৰু ইতিহাসৰ এটি দলিল হিচাপে গণ্য কৰা হয়৷

Comments

Popular posts from this blog

বৈজ্ঞানিক আৰু অবৈজ্ঞানিক আগমন, বৈশিষ্ট্য, সাদৃশ্য, পাৰ্থক্য আৰু মূল্য

নিৰীক্ষণ কাক বোলে, পৰীক্ষণ কাক বোলে, নিৰীক্ষণৰ বৈশিষ্ট্য, পৰীক্ষণৰ বৈশিষ্ট্য

সাদৃশানুমান, ইয়াৰ প্ৰকাৰ, সাদৃশানুমানৰ মূল্য, সকলো প্ৰকাৰ অনুমান সাদৃশ্যানুমানভিত্তিক নে?