লাইৱনিজৰ মনাড বা দ্ৰব্যতত্ব (Leibnitz's Monad or theory of substance)


লাইৱনিজে দ্ৰব্যৰ সংজ্ঞাত কৈছে, ‘‘A substance is a being that is capable of action.’’ অৰ্থাৎ ‘‘দ্ৰব্য হৈছে এনে সত্তা যি স্বাধীনভাৱে ক্ৰিয়া কৰিবলৈ সমৰ্থ’’৷ দ্ৰব্য ক্ৰিয়াশীলতাৰ উৎস– কেৱল আত্ম-ক্ৰিয়াতেই শক্তিৰ পৰিচয় পোৱা যায়৷ গতিকে দ্ৰব্য আত্ম-ক্ৰিয়াশীল শক্তি [self-acting force]৷ লাইৱনিজৰ মতে, ক্ৰিয়াশীলতাৰ উৎসৰূপে দ্ৰব্য কেতিয়াও জড়পদাৰ্থ হ’ব নোৱাৰে৷ যি আত্ম-সক্ৰিয়া সি চেতন৷ গতিকে দ্ৰব্য হৈছে চেতনপদাৰ্থ৷ দ্ৰব্য যৌগিক নহয়; দ্ৰব্য হৈছে সৰল, অবিভাজ্য আৰু অংশহীন৷ কোনো জড়পদাৰ্থই, যেনেকৈ পৰমাণু [atoms], অতি ক্ষদ্ৰ হ’লেও অবিভাজ্য হ’ব নোৱাৰে৷ কাৰণ জড়বস্তু মাত্ৰেই বিস্তাৰযুক্ত; গতিকে পৰমাণু যিমানেই ক্ষদ্ৰ নহওক পৰমাণুৰো বিস্তাৰ আছে৷ আকৌ, গণিতৰ বিন্দু একক ৰূপে অবিভাজ্য– কিন্তু তাৰ পৰিমাণ নাই বাবে সি অবাস্তৱ৷ সেইকাৰণে একমাত্ৰ চেতন পদাৰ্থই অবিভাজ্য– বাস্তৱ আৰু কল্পনাতো চেতন পদাৰ্থৰ বিভাজন সম্ভৱ নহয়৷ লাইৱনিজৰ দৰ্শনত এনেকুৱা চেতন পদাৰ্থ, যি সক্ৰিয় কৰ্তাৰূপে অস্তিত্বশীল, সিয়ে প্ৰকৃতপক্ষে দ্ৰব্য৷ এনেকুৱা চেতন দ্ৰব্যক লাইৱনিজে ‘মনাড’ [Monad] বা চিৎপৰমাণু বুলি অভিহিত কৰিছে [‘Monad’ এটা গ্ৰীক শব্দ যাৰ অৰ্থ ‘ঐক্য’ বা ‘একত্ব’]৷ এই মনাড বা চিৎপৰমাণু জগতৰ সমস্ত বস্তুৰ মূল উপাদান আৰু লাইৱনিজৰ মতানুসাৰে কেৱলমাত্ৰ মনাডকে দ্ৰব্য বুলি অভিহিত কৰা যায়৷ মনাড বা চিৎপৰমাণু সংখ্যাত অসংখ্য৷ সেইকাৰণে লাইৱনিজে ডেকাৰ্টৰ তিনি দ্ৰব্যৰ ধাৰণা আৰু স্পিনোজাৰ একক দ্ৰব্যৰ ধাৰণাক খণ্ডন কৰি কৈছে দ্ৰব্য অসংখ্য৷ মনাড বা দ্ৰব্য অসংখ্য বুলি বিশ্বাস কৰা বাবে লাইৱনিজ বহুত্ববদী [pluralist] হিচাপে পৰিচিত৷ আনফালে, লাইৱনিজৰ দ্ৰব্যতত্ত্বত চেতন বা আধ্যাত্মিক দ্ৰব্যৰ অস্তিত্ব স্বীকাৰ কৰা বাবে তেওঁৰ মতবাদ আধ্যাত্মিক [spiritualist] মতবাদ হিচাপে খ্যাত৷ আকৌ, প্ৰতিটো মনাড চেতন বা আত্মাসম বাবে লাইৱনিজৰ দ্ৰব্যতত্ত্বক চিৎ-সৰ্বস্ববাদ বা সৰ্বাত্মাবাদ [pan-psychism] বোলা হয়৷ 
     
      মনাডবোৰ অসংখ্য যদিও এটা আনটোৰ পৰা স্বতন্ত্ৰ৷ মনাডবোৰ স্বয়ংক্ৰিয়, স্বাধীন আৰু অন্যনিৰেপক্ষ৷ মনাডবোৰ চেতন পদাৰ্থ– এক আধ্যাত্মিক একক৷ মনাডবোৰ সৰল, অবিভাজ্য আৰু নিৰংশ৷ কাৰণ চেতনাৰ বিভাজন বা অংশ সম্ভৱ নহয়৷ প্ৰত্যেক মনাড অনন্ত শক্তিসম্পন্ন– সমগ্ৰ জগতক প্ৰতিবিম্বিত কৰাৰ ক্ষমতা প্ৰত্যেক মনাডতে সুপ্তভাৱে থাকে৷ 

     মনাডৰ আন এটা গুৰুত্বপূৰ্ণ বৈশিষ্ট্য হ’ল– প্ৰত্যেক মনাড গবাক্ষবিহীন বা বাতায়নহীন [windowless]৷ অৰ্থাৎ মনাডৰ ভিতৰত প্ৰৱেশ বা নিৰ্গমনৰ কোনো পথ নাই৷ প্ৰত্যেক মনাডৰ মাজত আভ্যন্তৰীণ ক্ৰিয়া আছে আৰু এটা মনাডৰ ক্ৰিয়া আনটো মনাডক প্ৰভাৱিত কৰিব নোৱাৰে৷ 
   
     লাইৱনিজৰ মতে, মনাডবোৰৰ মাজত এক ধাৰাবাহিক ঐক্য আছে৷ অৱশ্যে, দুটা মনাড সম্পূৰ্ণৰূপে এক বা অভিন্ন নহয়৷ মনাডবোৰৰ মাজত ক্ৰিয়াশক্তিৰ তাৰতম্য বা পাৰ্থক্য আছে আৰু সেই অনুসাৰে মনাডবোৰৰ প্ৰত্যক্ষণ স্পষ্ট বা অস্পষ্ট হয়৷ কোনো মনাড কম সক্ৰিয় আৰু কোনো মনাড বেছি সক্ৰিয়৷ যি মনাড কম সক্ৰিয় তাৰ চেতনা কম স্পষ্ট আৰু যি মনাড বেছি সক্ৰিয় সেই মনাডৰ সক্ৰিয়তা বেছি স্পষ্টতৰ৷ এই দিশৰ ওপৰত গুৰুত্ব দি লাইৱনিজে মনাডবোৰ তিনিটা স্তৰত [grades] ভাগ কৰিছে– অচেতন [unconscious], সচেতন [conscious] আৰু আত্মসচেতন [self-conscious]৷ অচেতন মনাড হ’ল বিভিন্ন জড়পদাৰ্থ আৰু উদ্ভিদ; সচেতন মনাড হ’ল ইতৰ জীৱ বা প্ৰাণী; আৰু আত্মসচেতন মনাড বুলিলে মানৱাত্মাক [human soul] বুজোৱা হয়৷ ক্ৰমবিন্যাসৰ সৰ্বোচ্ছ স্তৰত আছে ঈশ্বৰ-মনাড আৰু ঈশ্বৰ-মনাড পৰিপূৰ্ণ সক্ৰিয় মনাড৷ ঈশ্বৰ-মনাডৰ প্ৰত্যক্ষণ আৰু চেতনা অনন্ত আৰু অসীম৷ দ্ৰব্যৰূপে ঈশ্বৰ-মনাডেই সকলো প্ৰকাৰৰ মনাডৰ ভিতৰত শ্ৰেষ্ঠ মনাড [Highest Monad or Queen Monad] আৰু অন্যান্য মনাডৰ স্ৰষ্টা৷ ঈশ্বৰ মনাড হ’ল ‘মনাডৰ মনাড’ [Monad of monads]৷ 
        লাইৱনিজৰ মতানুসাৰে মনাডবোৰৰ বিশিষ্টতা আৰু ব্যক্তিত্বৰ বাবে প্ৰতিটো মনাডেই স্বাধীন আৰু কোনোৱে কাৰো ওপৰত ক্ৰিয়া কৰিব নোৱাৰে৷ অৱশ্যে, এটা মনাডৰ মাজত পৰিৱৰ্তন ঘটিলে অৰ্থাৎ জগত সম্পৰ্কে কোনো প্ৰত্যক্ষণ বা চিন্তন প্ৰতিবিম্বিত হ’লে অন্য মনাডৰ মাজত এনেকুৱা প্ৰত্যক্ষণ বা চিন্তনৰ প্ৰতিফলন ঘটে৷ এই বিষয়টোক ব্যাখ্যা কৰাৰ বাবে লাইৱনিজে ‘পূৰ্বপ্ৰতিষ্ঠিত শৃংখলাৰ’ [Pre-established Harmony] কথা উল্লেখ কৰিছে৷ লাইৱনিজৰ মতে, ঈশ্বৰ বা সৰ্বশ্ৰেষ্ঠ মনাড অন্যান্য মনাডবোৰক পূৰ্বৰে পৰা এনেদৰে শৃংখলাবদ্ধ কৰিছে যে, বিভিন্ন মনাডবোৰৰ ঘটনা-প্ৰবাহৰ মাজত সামঞ্জস্য দেখা যায়৷ ঈশ্বৰ প্ৰতিটো মনাডৰ মাজত এনে গুণ আৰোপ কৰিছে যাৰ ফলত প্ৰতিটো মনাডত স্বতঃস্ফূত বিশ্বজগত প্ৰতিফলিত হয়৷ এই পূৰ্বপ্ৰতিষ্ঠিত শৃংখলা অনুসাৰে এটা মনাডৰ পৰিৱৰ্তনৰ ফলত অন্য মনাডৰ মাজতো পৰিৱৰ্তন সাধিত হয়৷ পৰস্পৰৰ মাজত এই পৰিৱৰ্তনৰ ফলত একেই ৰকমৰ ক্ৰিয়া-প্ৰতিক্ৰিয়াৰ সৃষ্টি হয়৷

Comments

Popular posts from this blog

বৈজ্ঞানিক আৰু অবৈজ্ঞানিক আগমন, বৈশিষ্ট্য, সাদৃশ্য, পাৰ্থক্য আৰু মূল্য

নিৰীক্ষণ কাক বোলে, পৰীক্ষণ কাক বোলে, নিৰীক্ষণৰ বৈশিষ্ট্য, পৰীক্ষণৰ বৈশিষ্ট্য

সাদৃশানুমান, ইয়াৰ প্ৰকাৰ, সাদৃশানুমানৰ মূল্য, সকলো প্ৰকাৰ অনুমান সাদৃশ্যানুমানভিত্তিক নে?